"I was talking"

25 mei 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na een ronde door de school, kwam ik terug in grade five en liep ik naar mijn bureau. Achter mijn bureau stond een meisje uit mijn klas in de hoek met de rug naar de klas gedraaid.

Uit ervaring weet ik nu dat dit een van de straffen is die gegeven wordt als je iets verkeerd hebt gedaan. Ik was nieuwsgierig en wilde graag weten wat er gebeurd was, en dus vroeg ik aan haar (op een stiekeme manier) wat de reden was dat ze daar stond. Haar antwoord luidde zoals de titel van dit blog "I was talking". Inderdaad, als je praat terwijl de leraar praat wordt je gestraft. Natuurlijk wordt je eerst een keer gewaarschuwd, maar daarna volgen consequenties waarvan dit een voorbeeld is.

Vergeleken met het Nederlandse onderwijs vind ik mijn mentor nu veel strenger dan mijn mentor van de afgelopen drie kwart jaar. Ik vind het dan ook vreemd om de leerlingen zo te straffen. Ik vraag mezelf nu af: Wat doe je als je een dergelijke situatie vreemd vind? Wat moet ik doen in een situatie als de leerlingen teveel storen? Blijf ik mezelf en hanteer ik mijn eigen regels, of verander ik mezelf naar hoe de school en mijn mentor het graag had gehad? Dat is een 'serious issue'!

Ik moet aan dit verhaal toevoegen dat door de hele school affiches hangen waarop staat dat good manners (goede manieren) een van de regels is die je moet hebben en altijd moet tonen. Persoonlijk vind ik dat een goede manier, want je wordt als kind overal herinnerd aan datgene wat men wilt zien op een positieve manier, een beetje PBS systeem (Golly, 2013) zoals bij ons. Er zit automatisch ook een groot vraagteken aan vast, want, wat verstaat de school onder good manners? En waar denkt een kind aan als het aan good manners denkt? Het kind dat in een van de betere wijken van Kaapstad woont zal daar een andere mening over hebben, dan een kind uit het grootste township van de stad, Kayelitsha!

Terug naar het meisje dat nu nog in de hoek staat en nog altijd met de rug naar de klas gedraaid, zij kan nu ook geen les of instructie volgen. En eerlijk gezegd begin ik me steeds meer af te vragen wat het doel is van de straf. Die eerder genoemde good manners zijn er om discipline aan te leren. Voor de leerkracht, je andere klasgenoten en de andere personen in en om de school moet je respect tonen en daarvoor is discipline nodig. De vraag is dan, wat je moet verstaan onder discipline……… En op die vraag ben ik gaan toespitsen.

The real meaning of discipline. Get results without humiliation. To continue our journey of discovery regarding the need for boundaries en limits, the next step is to look very carefully at what we actually mean by discipline. The word has its roots in the word disciple - someone who teaches, guides an socialises. It is a gentle word, so discipline and punishment are not synonymous! Punishment comes from a harsh, autocratic, fear-driven view of dealing with unacceptable behaviour. (Cawood, 2007)

Samengevat, discipline en straffen zijn geen synoniemen. Maar discipline bijbrengen bereik je niet door kinderen te straffen. Sterker nog, als je kijkt naar de laatste zin: "Punishment comes from a harsh, autocratic, fear-driven view of dealing with unacceptable behaviour" betekent letterlijk "Straf komt uit een harde, autocratische of autoritaire, door angst gedreven weergave van omgaan met ongewenst gedrag". ………………………………………………………………………………………………

Dat is een zin waar je gewoon eens bij stil moet staan, voor even.

Kijk ik naar het schoolsysteem waar ik nu in zit, dan klopt het helemaal. De leraren zijn dominant en autoritair naar de leerlingen toe. En als ik zo handig mag zijn om daar meteen op in te haken, ik niet! Ik word ook niet door angst gedreven en straf vanuit die angst. Blijkbaar anderen wel……….

Yes, dit is misschien wel het hotste item van de verschillen tussen Nederlands en Zuid-Afrikaans onderwijs. Ik merk ook dat ik nog lang niet hiermee klaar ben! Want het begon allemaal met dat ene meisje dat achter mijn bureau stond, eigenlijk geen woord mocht zeggen, maar mij vertelde dat ze de leerkracht had onderbroken door zelf te praten.

Cawood, A. (2007). Children need boundaries. Effective discipline without punishment. Welgemoed, South Africa: Metz Press
Golly, A., Sprague, J., Ridder, R. ., & Baard, M. (2013). Positive Behavior Support: Goed gedrag kun je leren! : doelmatige strategieën voor in de school. Huizen: Pica

1. Ingrid Pesgens:
    28 mei 2015
    Wat heb je dat mooi beschreven Fleur!
    Het zet echt aan tot nadenken!
    Misschien kun je dit verhaal als blog op het leerplein plaatsen, dan gaan andere studenten er ook over nadenken!!
    ik heb genoten van de foto's!!
    Tot gauw weer!
    Groetjes,