Afscheid en welkom, drukte en véél kilometers!

4 juli 2015 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Een heleboel belevenissen en kilometers verder, ben ik nu in Oudtshoorn. En wat blijkt, dit stadje is tweelingstad met ons Alphen aan de Rijn. Toch maar weer mooi meegenomen :)

Ik zal bij het begin beginnen. Het afscheid op stage was echt heel leuk! Wat heb ik die dag genoten. Sommige kinderen hadden iets lekkers meegenomen voor me, anderen een zelfgemaakt knutselwerkje. De selfies aan het eind van de dag zorgde voor heel veel glimlachen op de gezichten.
Een shocking reactie hoorde ik trouwens ook! Ik zei vol overtuiging dat ik volgend jaar terug zou willen komen. En ik meende het echt. De reactie van een van mijn leerlingen vond ik zo shocking, dat ik er nu nog wel eens over nadenk. Nadat ik dat gezegd had volgde dit: "Yeah, you know, the student teacher from last year said exactly the same, and she never came back, so I don't believe you". Gevolg was dat andere leerlingen ook meteen met een heel andere blik naar mij keken. Een zichtbare twijfel op gezichten zorgde voor een raar gevoel. Geschrokken van hun reactie kon ik niet anders dan reageren natuurlijk. Voor andere student teachers kon ik de situatie tegenover mijn leerlingen niet veranderen, ik kom wel terug. En misschien niet binnen een jaar, maar wel rond dezelfde tijd. Gelukkig had ik ze gerustgesteld.

Nog diezelfde dag kwam ook Tom aan op Cape Town International Airport, want hij viert hier zijn zomervakantie nu met mij, hoe vet?! En geloof het of niet, ik was te laat.... Ik schaamde me rot, heb me duizend keer verontschuldigd, maar ja traffic in Cape Town is toch wel even een dingetje. De bus (en de bijbehorende MyCiti kaart, die thuis lag en waar ik voor terug moest om te halen), de taxi's en mijn goedgevulde beurs (die thuis lag) maakte het er niet eenvoudiger op. Goed, uiteindelijk kwam ik met de bus aan op het vliegveld en zat de lieve Tom braaf te wachten op een bankje buiten. Helemaal niet boos dat te laat was, maar heel blij om me te zien was het een goed weerzien. Meteen kwam bij mij het tijdsbesef dat het twee maanden om waren en het voor mij voelde als twee weken....oei. Met de kersvers gehuurde blinkende VW Polo hebben we vanaf dat moment de stad onveilig gemaakt. Lion's Head, de Old Biscuit Mill, wijn proeven in Constantia, sightseeing met zo'n coole rode bus, de rondrit naar Kaap de goede hoop, hike naar de top van de Tafelberg en Robbeneiland waren enkele dingen uit de eerste week vakantie. Propvol dus!

Na die week in Kaapstad begon onze roadtrip richting Port Elizabeth.

De eerste overnachting was in Stellenbosch omdat we Robbeneiland op de vertrekdag hadden gedaan en een enorme file het gevolg was toen we vertrokken. Vrijdagochtend meteen goed begonnen met een ontbijtje en een wijnproeverij bij Spier in Stellenbosch.  Via Franschhoek, Villiersdorp en Worcester kwamen we in Montagu. Intussen hebben we Route 62 achter ons gelaten en zijn we nu in Oudtshoorn aangekomen. Om de benen even goed te strekken, was het korte tripje extra naar de Cango Caves de perfecte uitvalsbasis.

Morgen weer een nieuwe autorit voor de boeg, op naar Mosselbay, George en Knysna. Een knaller van een roadtrip dus!

1. Henk:
    15 juli 2015
    Fleur,
    Ik ben hartstikke jaloers! En ik vind het geweldig voor jou!