Rönnowskolan Åhus

16 mei 2014 - Kristianstad, Zweden

De laatste school die we gister bezochten was de Rönnowskolan in Åhus. Met de bus vertrokken we naar de school waar we een half uur later aankwamen. Op het schoolplein waren een aantal leerlingen buiten een les aan het volgen en een stukje verder stonden twee jongens te wachten. Niets vermoedend liepen we naar het tweede gebouw op aanwijzing van de andere studenten die een dag eerder waren geweest.
De twee jongens van het schoolplein spraken ons aan in het Engels en vroegen of wij de Nederlandse studenten waren die vandaag langs zouden komen. Natuurlijk antwoorden we met 'ja'. Samen met de leerlingen liepen we het gebouw in naar de tweede verdieping. Boven stond juf Annika op ons te wachten. Zij was de juf van de klas waar wij bij zouden zijn vandaag.
De kinderen zaten op het moment van aanklmst heel netjes en stil te lezen, Annika kon de klas gewoon alleen laten.
Na een paar minuten konden wij ons meteen voorstellen en uitleggen wat we wilden doen met de kinderen, ook hier hebbe we paspoorten gemaakt.
In mijn ogen was dit de leukste school van de drie die we gezien hebben. Het had heel veel weg van het Nederlandse onderwijs op deze school. Wat me hier opviel waren de planten in de klas, ook groeiende gewassen en de leerlingen die buiten les kregen.
Hier heb ik wel veel filmpjes gemaakt, ook van een les die ik mogelijk voor mijn beroepshandeling kan gebruiken.
Op het moment dat wij naar huis moesten gaan, gingen de leerlingen eten, zoals gewoonlijk in Zweden.

Groetjes, juf Fleur